دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی سوء استفاده از کودکان را در تبلیغات ممنوع کنید پردرآمدترین مشاغل خانگی برای بانوان کدام‌اند؟ این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر استفاده دختر بچه در تبلیغات فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد قرارگاه تعالی زن و خانواده در سال جدید با جدیت پیگیری می‌شود در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟
سرخط خبرها
حضور ۵۵۷ زن ایرانی در میان پژوهشگران پُراستناد کشور

حضور ۵۵۷ زن ایرانی در میان پژوهشگران پُراستناد کشور

  • کد خبر: ۱۹۸۹۲۹
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از حضور ۵۵۷ زن پژوهشگر ایرانی پُراستناد در میان پژوهشگران پُراستناد کشور خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سید احمد فاضل زاده اظهار داشت: زنان بخش مهمی از جامعه هستند که در پیشرفت جوامع انسانی نقش‌آفرینی می‌کنند. در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، مناسبت‌ترین زمینه برای فعالیت اجتماعی زنان، عرصه‌های علمی است. ایشان می‌فرمایند: «کار‌های دانشگاهی و علمی از هر نوعش برای زن مناسب است. زن اگر بخواهد استاد شده، تعلیم و تدریس کند، کتاب بنویسد، کار‌های فرهنگی بکند؛ در هر رشته‌ای که باشد فرق نمی‌کند؛ چه رشته علمی محض باشد، چه رشته‌های علوم انسانی، تجربی و دینی باشد، تفاوتی نمی‌کند.»

جایگاه ویژه زنان ایرانی در عرصه مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی

یکی از شاخص‌های مرجعیت علمی، تعداد دانشمندان پُراستناد هر کشور است که زنان پژوهشگر ایرانی در عرصه مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی جایگاه ویژه‌ای دارند.

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: طبق آخرین گزارش این مؤسسه، ۵۵۷ زن پژوهشگر ایرانی پراستناد در میان پژوهشگران پراستناد حضور دارند که ۱۲.۷۵ درصد از پژوهشگران پراستناد کشور را تشکیل می‌دهند.

فاضل زاده افزود: فهرست پژوهشگران پراستناد بر حسب تعداد استناد‌هایی که در پایگاه‌های معتبر استنادی مانند وب آو ساینس، اسکوپوس و آی اس سی دریافت کرده اند و نیز برخی از شاخص‌های پژوهشی دیگر، هر ساله اعلام می‌شود.

در جدول شماره ۱، تعداد پژوهشگران پراستناد یک دهم درصد برتر، یک درصد برتر، دو درصد برتر دوره کاری، دو درصد برتر یکساله و پژوهشگران پراستناد پایگاه ISC: علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری و همچنین سهم بانوان نشان داده شده است. بر اساس جدول ۱ بانوان پژوهشگر پراستناد بیشترین سهم را از پژوهشگران دو درصد برتر یکساله به خود اختصاص داده اند.

حضور ۵۵۷ زن ایرانی در میان پژوهشگران پُراستناد کشور

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام همچنین گفت: بر اساس آخرین گزارش این مؤسسه در فهرست پژوهشگران یک درصد جهان که بر اساس پایگاه ESI است، ۱۳۵ بانوی پژوهشگر ایرانی در ۱۲ حوزه موضوعی علوم کشاورزی، پزشکی بالینی، زیست شناسی، زیست شیمی، شیمی، داروشناسی و سم شناسی، علم اعصاب و روان، مهندسی، علم مواد، روانپزشکی/ روانشناسی، علوم کامپیوتر، میان رشته ای، علوم اجتماعی، کلیات و برخی در چند رشته امتیاز لازم را کسب کرده اند.

حوزه‌هایی که بانوان پژوهشگر ایرانی در آن فعال هستند

بر اساس «فهرست دانشگاه استنفورد» که توسط تعدادی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد و مؤسسه الزیور با تحلیل داده‌های پایگاه اسکوپس انجام می‌گیرد، ۶۰ زن پژوهشگر ایرانی پراستناد دو درصد برتر جهان (عملکرد دوران خدمت) در هشت حوزه موضوعی پزشکی بالینی، شیمی، زیست پزشکی، فناوری‌های راهبردی (هوش مصنوعی، نانو و …)، کشاورزی، شیلات و جنگل داری، فیزیک و نجوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی و ۳۱۶ بانوی پژوهشگر ایرانی پراستناد دو درصد برتر جهان (عملکرد یکساله) در ۱۴ حوزه موضوعی پزشکی بالینی زیست پزشکی، شیمی، مهندسی، کشاورزی، شیلات وجنگل داری، فناوری‌های راهبردی (هوش مصنوعی، نانو و …)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زمین و محیط زیست، فیزیک و نجوم، محیط زیست، طراحی و ساخت، بهداشت عمومی و خدمات بهداشتی، زیست شناسی، علوم اجتماعی، ارتباطا ت و متن پژوهی امتیاز لازم را کسب کرده اند.

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با استفاده از داده‌های نمایه شده در پایگاه داده ISC، پژوهشگران ایرانی پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری را شناسایی می‌نماید. در آخرین فهرست اعلامی این مؤسسه، پژوهشگران پراستناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۴۰۰-۱۳۹۱) معرفی شده اند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استناد‌های صورت گرفته به تولیدات علمی آن‌ها است.

فاضل زاده در پایان گفت: ۴۶ نفر از بانوان پژوهشگر در ۱۳ حوزه موضوعی کسب و کار، مدیریت و حسابداری، علوم جغرافیایی، روان شناسی، علوم اجتماعی، علم اطلاعات و دانش شناسی، زبان و زبان شناسی، علوم تربیتی، علوم اقتصادی، جامعه شناسی و علوم سیاسی، زبان و ادبیات، علوم تاریخی، الهیات و معارف اسلامی و سایر حوزه‌ها امتیاز لازم را کسب کردند.

منبع: جهان بانو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.